Julhysteri.

0kommentarer

De som känner mig vet ju vart jag jobbar, vilket fruktansvärt otacksamt arbete jag har. Folk skäller på mig för att de gjort fel, för andra gjort fel, helt enkelt för att de är icke nöjda med allt sitt.
Att tjafsa med en kund om konsumentköplagen, att inom sex månader i princip alltid räknas som ett ursprungligt fel om något med datorn/telefonen eller vad det nu är, inte funkar som den ska. Att man som kund tappat datorn i golvet, ska enligt en av mina kunder idag inräknas i denna kategori, "ursprungligt fel".
Från KKL:
"Sexmånadersregeln
 För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."
Ja, paragrafryttare läser bara det som passar en själv. Nåja, jag vann diskussionen iaf. =)

Julhysterin har börjat, det märker vi på jobbet, folk vill ha förlängt öppet köp/ångerrätt, något som vi faktiskt inte behöver ha. Distansavtalslagen är något som gäller privatpersoner, något som vi måste arbeta efter. Öppet köp däremot, är helt frivilligt, något som vi har för att vi anser detta vara en bra service. Folk fattar inte det.
Folk har nu börjat köpa julklappar, varav en del kunder faktiskt är så pass smarta att de köper i god tid, testar så den funkar, för att de vet med sig att den som får presenten kommer att vilja behålla den här. Jag tycker det är hur smart som helst. Jag gillar smarta människor.
(Smarta människor behåller också originalförpackningen till datorer och tv-apparater som de köpt online.)

Nä, jag ska inte tjata mer  om mitt jobb.
Ska slöa på soffan och prata klart med Zeus.
Hejdå.

Kommentera

Publiceras ej